ماده
1- نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک، مخابرات،
ارتباطات رادیوئی و رایانهای و نقش مهم و موثر خدمات پستی، مخابراتی،
پستبانک و سنجش از راه دور، در امور فرهنگی و اقتصادی، تعمیق علایق و
پیوستگی بین جوامع انسانی، تحول نظام اداری، کاهش مسافرتهای غیرضروری، حفظ
محیطزیست و تشخیص منابع زمینی، هواشناسی، اقیانوسشناسی در برنامهریزی
توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی
نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب
با ضرورتها و نیازهای زمان، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و
فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام بهشرح مواد آتی تدوین
میشود.
ماده 2- بهمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق
رادیوئی کشور در سطح منطقه و بینالملل و تمرکز امور سیاستگذاری، تدوین
ضوابط و استاندارها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات
پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی، مخابراتی، ارتباطات فضایی،
ارتباطات رادیوئی، انتقال دادهها، انتقال صدا و تصویر، سنجش از راه دور،
ارتباطات رایانهای و ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات و آمایش و پردازش
اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری در
زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای
علمی، تجربی و فناوری اطلاعات در جهان، در چارچوب سیاستهای کلی نظام
بهموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف و تلفن به "وزارت ارتباطات و
فناوری اطلاعات" تغییر مییابد و کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و
وزارت پست و تلگراف و تلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
تفویض میگردد.
ماده 3 - وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات:
الف- تدوین سیاستها و ضوابط کلی در زمینه توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
ب-
سیاستگذاری و برنامهریزی کلان و هدایت و نظارت بر شبکههای پستی، پست
بانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
ج- ایجاد، نگهداری، بهرهبرداری و توسعه شبکههای مادر پستی و مخابراتی کشور.
د-
تنظیم مدیریت و کنترل فضای فرکانسی کشور و تدوین مقررات و تصویب ضوابط و
جداول و معیارهای استفاده بهینه از فرکانس و مدارهای ماهوارهای و نظارت و
حاکمیت بر طیف و جدول ملی فرکانس کشور.
ه- بهمنظور تحقق حاکمیت دولت،
ایجاد و حفظ شبکههای مادر مخابراتی، تنظیم فضای فرکانسی کشور و تضمین
استمرار ارائه خدمات پستی و مخابراتی بهعهده دولت خواهد بود. بهمنظور
جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادی کشور، بخش
غیردولتی در قلمرو شبکههای غیرمادر بخش مخابرات شبکههای مستقل و موازی
پستی و مخابراتی، با رعایت اصل چهل و چهارم
(44) قانون اساسی جمهوری
اسلامی ایران و حسب مجوز هیأت وزیران اجازه فعالیت خواهند داشت. و- نظارت
کلان بر فعالیتهای بخش غیردولتی در امور مربوط به مخابرات، پست، پستبانک،
خدمات هوائی پیام و فناوری اطلاعات در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت
اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ز- صدور مجوز
تأسیس و بهرهبرداری واحدهای ارائه خدمات پستی و مخابراتی و فناوری اطلاعات
در سطح کشور در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل چهل و چهارم (44)
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
ح- طراحی و تدوین نظام ملی فناوری اطلاعات کشور.
ط-
توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور و تأمین زیرساختهای
موردنیاز آن بهمنظور دسترسی آحاد مردم به خدمات پایه ذیربط.
ی- حمایت از تحقیق و توسعه برای استفاده وسیعتر فناوری جدید در زمینه فناوری اطلاعات و اشاعه فرهنگ کاربردی آنها.
ک- تدوین و پیشنهاد استانداردهای ملی مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به مراجع ذیربط.
ل-
اعمال استانداردها، ضوابط و نظامهای کنترل کیفی و تأیید نمونه تجهیزات
(Type Approval) در ارائه خدمات و توسعه و بهرهبرداری از شبکههای
مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات در کشور.
م- فراهم نمودن زمینه مشارکت بخش غیردولتی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات.
ن-
تدوین ضوابط حل اختلاف و تعیین اسناد مورد قبول محاکم قضایی در اختلافات و
تخلفات مربوط به ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه به دولت جهت طی مراحل
قانونی.
س- عضویت در اتحادیهها و مجامع بینالمللی ارتباطی و فناوری
اطلاعات به نمایندگی از سوی دولت و اهتمام به انجام تعهدات و قراردادهای
بینالمللی و دو جانبه پستی و پستبانک و مخابراتی و فناوری اطلاعات .
ع-
تصویب سیاستها و هدایت امور مربوط به طرح و چاپ و انتشار تمبر و اوراق
بهادار پستی و صدور اجازه ورود و استفاده و ساخت ماشینهای نقش تمبر و
اعمال نظارت بر کلیه امور مربوط به آن.
ف- حفاظت و حراست و عدم ضبط و
افشای انواع مراسلات و امانات پستی و همچنین مکالمات تلفنی و مبادلات شبکه
اطلاعرسانی و اطلاعات مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون.
ماده 4-
بهمنظور سیاستگذاری و تدوین راهبردهای ملی و در قلمرو فناوری اطلاعات،
تدوین برنامههای میان مدت و بلند مدت برای توسعه پژوهشهای بنیادی و
کاربردی در قلمرو فناوری اطلاعات و همچنین گسترش کاربری فناوری اطلاعات و
ارتباطات در کشور و برنامههای توسعه بخشهای مختلف، شورای عالی فناوری
اطلاعات با استفاده از امکانات و نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز منابع
اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در چارچوب سیاستهای کلی نظام
تشکیل میگردد.
تصمیمات شورا با رعایت سیاستهای کلی نظام در چارچوب
قوانین و مقررات پس از تأیید رئیسجمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری
اطلاعات ابلاغ میگردد و مسئولیت و نظارت بر حسن اجرای آن بهعهده وی خواهد
بود.
الف- ریاست شورای عالی با رئیسجمهور بوده و در غیاب ایشان، معاون اول وی این وظیفه را بهعهده خواهد داشت.
ب-
دبیرخانه شورای عالی در وزارت ارتباطات و فناوری با استفاده از امکانات و
نیروی انسانی دفتر مدیریت و تجهیز منابع اطلاعات وزارت مذکور تشکیل و دبیر
آن به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم ریاست جمهور منصوب
میشود.
ج- اساسنامه شورای عالی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و
با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران
خواهد رسید.
د- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است تشکیلات
لازم متناسب با اهداف و وظایف این شورای عالی را با هماهنگی دبیرخانه شورای
عالی تهیه و تصویب نموده و برای اعتبارات مربوط، ردیف مستقل در نظر بگیرد.
ه- وظایف شورای عالی فناوری بهشرح ذیل میباشد:
1- تدوین اهداف کلان و راهبردی توسعه فناوری اطلاعات در کشور.
2- سیاستگذاری و تدوین راهبردهای لازم برای گسترش بهکارگیری فناوری اطلاعات در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.
3- تمهید و تدوین نظام جامع فناوری اطلاعات و تعیین وظایف بخشهای مختلف کشور در نظام جامع مذکور.
4- تدوین مقررات و آییننامهها و ضوابط لازم برای قلمرو فناوری اطلاعات.
5- تدوین برنامههای کلان پژوهش در جهت توسعه فناوری اطلاعات در کشور.
6- تدوین برنامههای همکاریهای ارتباطات بینالمللی در قلمرو فناوری اطلاعات.
تبصره- کلیه موارد موضوع این بند پس از طی مراحل قانونی لازمالاجرا است.
ماده 5- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با استفاده از امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده
(7) این قانون با اختیارات و وظایف ذیل تشکیل میگردد:
الف- اصلاح و تجدید ساختار بخشهای ارتباطی کشور.
ب- بهمنظور جلوگیری از ضرر و زیان جامعه و تحقق رشد و توسعه اقتصادی
کشور، بخش غیردولتی، در قلمرو شبکههای غیرمادر بخش مخابرات، شبکههای
مستقل و موازی پستی و مخابراتی با رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی
جمهوری اسلامی ایران و حسب مجوز هیأت وزیران اجازه فعالیت خواهند داشت.
ج- تعیین سیاست نرخگذاری بر کلیه خدمات در بخشهای مختلف ارتباطات و
فناوری اطلاعات و تصویب جداول تعرفهها و نرخهای کلیه خدمات ارتباطی در
چارچوب قوانین و مقررات کشور.
د- تدوین مقررات ارتباطی کشور در چارچوب قوانین و مقررات کشور و اعمال و نظارت بر حسن اجرای آن.
ه- سیاستگذاری در خصوص صدور مجوز فرکانس و تعیین و دریافت حقالامتیاز صدور مجوز در چارچوب قوانین و مقررات کشور.
و- تحقق اهداف موردنظر در بخش ارتباطات رادیوئی و رادیو آماتوری.
ماده
6- کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات از افراد زیر با استفاده از امکانات
معاونت امور مخابراتی و اداره کل ارتباطات رادیوئی تشکیل میگردد:
الف- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات (رئیس).
ب- معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (دبیر).
ج- نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
د- نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی.
ه- سه نفر صاحبنظر مرتبط در امور ارتباطات و فناوری اطلاعات با پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تصویب هیأت وزیران.
تبصره-
آییننامه اجرائی مربوط به وظایف و طرز کار کمیسیون ظرف مدت سه ماه پس از
تصویب این قانون به وسیله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و پس از
تصویب هیأت وزیران بهموقع اجراء گذارده خواهد شد.
ماده 7- در جهت اجرای
مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف موردنظر در بخش
ارتباطات رادیویی و ایفای وظایف، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی
وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از تجمیع معاونت امور مخابراتی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی با استفاده
از امکانات و نیروی انسانی موجود تأسیس میشود و رئیس سازمان معاون وزیر
خواهد بود.
تبصره 1- دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و
ارتباطات رادیویی با استفاده از نیروی انسانی و امکانات سازمان مذکور تشکیل
میگردد. دبیرخانه دارای ردیف خاص اعتباری در بودجه سالانه کشور خواهد بود
و تشکیلات آن با پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تأیید سازمان
مدیریت و برنامهریزی کشور ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون تهیه و
اعلام خواهد شد.
تبصره 2- سازمان مذکور که وظایف و اختیارات حاکمیتی،
نظارتی و اجرائی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در بخش تنظیم مقررات
ارتباطی و ارتباطات رادیویی ایفا خواهد کرد دارای شخصیت حقوقی واستقلال
مالی است و اعتبارات جاری و عمرانی موردنیاز آن همه ساله از محل وجوه و
اعتبارات عمومی زیر ردیف بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در لایحه
بودجه سالانه کل کشور پیشبینی و تأمین خواهد شد.
تبصره 3- اساسنامه
سازمان مذکور حداکثر ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده 8- بهمنظور استفاده از
فناوریهای فضایی و استفاده صلحآمیز از فضای ماورای جو و حفظ منافع ملی و
بهرهبرداری منسجم از علوم و فناوری فضایی در جهت توسعه اقتصادی، فرهنگی،
علمی و فناوری کشور، شورای عالی فضایی با ریاست رئیسجمهور و با استفاده از
امکانات و نیروی انسانی سازمان موضوع ماده (9) این قانون تشکیل میگردد.
مصوبات شورا با رعایت سیاستهای کلی نظام در چارچوب قوانین و مقررات پس از
تأیید رئیسجمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ میگردد و
مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن بهعهده وی خواهد بود. وظایف و اختیارات
شورای عالی فضایی بهشرح زیر خواهد بود.
الف- سیاستگذاری برای استفاده
از فناوریهای فضایی در بخشهای امنیتی و استفاده صلحآمیز از فضای ماورای
جو، در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ب- سیاستگذاری ساخت و پرتاب و استفاده ماهوارههای ملی تحقیقاتی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و رعایت قوانین و مقررات کشور.
ج- ایجاد هماهنگی لازم میان کلیه دستگاههای ذیربط.
د-
ارائه پیشنهاد و تدوین برنامههای بلند مدت و میان مدت مربوط به امور
فضایی دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی برای طی مراحل قانونی.
ه- تصویب برنامههای بلند مدت و میان مدت در بخش فضایی کشور.
و- هدایت و حمایت از فعالیتهای بخش خصوصی و تعاونی در امر استفاده بهینه از فضا.
ز-
ارائه پیشنهاد در خصوص خطمشی همکاریهای منطقهای و بینالمللی در مسایل
فضایی و تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در مجامع یاد شده به هیأت
وزیران جهت طی مراحل قانونی و در چارچوب سیاستهای کلی نظام.
تبصره 1-
اساسنامه شورای عالی فضایی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با
هماهنگی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران
خواهد رسید.
تبصره 2- دبیرخانه شورای عالی در سازمان فضایی ایران با
استفاده از امکانات و نیروی انسانی مرکز سنجش از راه دور ایران و وزارت
ارتباطات و فناوری اطلاعات و اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات
ماهوارهای شرکت مخابرات ایران و اداره کل نگهداری ارتباطات ماهوارهای
شرکت مخابرات ایران تشکیل و رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی خواهد
بود.
ماده 9- بهمنظور انجام مصوبات شورای عالی فضایی کشور و امور
مطالعاتی و پژوهشی و طراحی و مهندسی و اجرا در زمینه فناوریهای خدمات
فضایی و سنجش از راه دور و تقویت شبکههای ارتباطی و فناوری فضایی در داخل و
خارج از کشور و تجمیع فعالیتهای حاکمیتی مرکز سنجش از راه دور ایران و
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با استفاده از امکانات و نیروی انسانی
اداره کل طرح و مهندسی و نصب ارتباطات ماهوارهای شرکت مخابرات ایران و
اداره کل نگهداری ارتباطات ماهوارهای شرکت مخابرات ایران و سازمان فضایی
ایران وبسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل میگردد.
سازمان مذکور دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی است و برابر اساسنامه خود اداره خواهد شد و رئیس سازمان معاون وزیر خواهد بود.
اساسنامه سازمان مذکور ظرف مدت شش ماه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
ماده
10- هرکس به تمام یا قسمتی از امکانات، تأسیسات، تجهیزات و دستگاههای
ارتباطی مربوط به شبکههای عمومی پست، و پست بانک، خدمات هوائی (پیام)،
مخابرات، اطلاعرسانی، مایکروویو، مراکز فرکانسی، خطوط انتقال مخابرات
(کابلهای هوائی یا زمینی یا نوری) و تجهیزات ماهوارهای و سنجش از راه دور
اعم از دولتی و غیردولتی که حسب استانداردهای لازم احداث شده است به هر
نحوی صدمه وارد نماید، به جبران خسارت وارده به تأسیسات و تجهیزات مذکور
ملزم میگردد.
ماده 11- بهمنظور صیانت از منابع ملی، نیل به عدالت
اجتماعی، توسعه ارتباطات به نقاط غیربرخوردار، بالا بردن بازده ملی و بازده
بخش، شفافسازی اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، وزیر ارتباطات و فناوری
اطلاعات میتواند موارد زیر را به اجراء گذارد:
الف- جابهجائی اعتبار و
درآمد بین شرکتهای مخابرات استانی و شرکت مخابرات ایران و کمک به
استانهای غیربرخوردار با تأیید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در چارچوب
سهم دولت و بر طبق ماده (19) اساسنامه شرکتهای مخابرات استانی و بند (الف)
ماده (125) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری
اسلامی ایران عمل میگردد.
ب- وجوه سرمایهگذاری شده در طرحهای مصوب
شرکتهای مخابراتی (استانی و ایران) و پستی و دیگر موسسات، سازمانها و
شرکتهای وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و طرحهای عمرانی
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از محل درآمدها و منابع داخلی شرکتهای
مخابراتی به عنوان افزایش سرمایه دولت و یا شرکت مخابرات ایران (حسب مورد)
منظور میگردد و مشمول ماده (32) قانون برنامه و بودجه مصوب 5/12/1351
نمیباشد.
ماده 12- شرکتها و سازمانها و مراکز تابعه و وابسته به
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظفند در موقع تهیه و تنظیم بودجه سالانه
شرکت یا سازمان و یا مرکز حداقل دو درصد (2%) از بودجه خود را جهت
فعالیتهای تحقیقاتی و توسعه فناوریهای نوین در زمینه ارتباطات و فناوری
اطلاعات، در فصل تحقیقات پیشبینی و به دولت جهت درج در لایحه بودجه سالانه
کل کشور ارائه نمایند.
ماه 13- شرح وظایف تفضیلی وزارت ارتباطات و
فناوری اطلاعات حداکثر ظرف شش ماه پس از تصویب این قانون بر اساس مفاد این
قانون و بندهای لازمالرعایه مندرج در ماده (2) قانون برنامه سوم توسعه
اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با جهتگیری واگذاری
وظایف اجرائی به بخش غیردولتی، حذف وظایف تکراری و غیرضروری و انتقال وظایف
قابل واگذاری به دیگر وزارتخانهها توسط وزراتخانه و سازمان ذیربط به
تفکیک وظایف ملی و استانی (واحد ستادی و واحد استانی) تنظیم و پس از تأیید
سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در حدود مقررات و با رعایت اصل یکصد و
سی و سوم (133) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران
میرسد.
ماده 14- این قانون از زمان تصویب لازمالاجراء است و کلیه قوانین و مقررات مغایر با این قانون لغو میگردد.
اختیارات
و وظایف مربوط به این وزارت مندرج در این قانون شامل محدوده وظایف و
اختیارات سازمان صدا و سیما و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نمیشود و
قوانین و مقررات مربوط به آنان به قوت خود باقی است.
قانون فوق مشتمل بر
چهارده ماده و هفت تبصره در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ نوزدهم آذرماه یک
هزار و سیصد و هشتاد و دو مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 19/9/1382
به تأیید شورای نگهبان رسیده است.